Веселин Ангелов, член на УС на АБЗ, за Blumberg TV Bulgaria: „Застрахователният пазар в е много динамичен след началото на войната в Украйна, но общата тенденция е положителна.“

Застрахователният пазар в България е много динамичен след началото на войната в Украйна, но общата тенденция е положителна. Възобновяването на нормалния режим на работа след пандемията и скокът в пътуванията водят и до увеличение на търсенето на застрахователни продукти. Това коментира Веселин Ангелов - член на УС на Асоциацията на българските застрахователи и изпълнителен директор на ЗАД „Алианц България“, в ефира на предаването „В развитие“ с водещ Вероника Денизова, Blumberg TV Bulgaria. 

Общото застраховане се състои от добре познати продукти, сред които доминира автомобилното застраховане със 70%, и ще продължи да отчита ръст, подобен на досегашния. Животозастраховането вероятно ще намали интензивния темп на развитие, тъй като то е обвързано най-вече с инвестиционни застраховки, свързани с финансовите пазари, а те са в динамика, като последно време се движат рязко надолу. Говори се и за нова Covid вълна, което нанася допълнително вреда на пазарите“, отбеляза Веселин Ангелов

Сред факторите за стабилността на пазара е значителният дял на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Каско е също с висок дял от около 27%. се движи и от това, че основен дял заемат задължителните застраховки

Положителна новина е, че налице е трайно очертала се тенденция на съществен ръст при имуществените застраховки, може би с оглед на зачестяването на събития като пожари, обири и други.“ – посочи Веселин Ангелов.  Според него важен фактор за това е излизането от пандемията и по-честите пътувания и поясни: „Когато вече не сме си вкъщи делът на обирите се увеличава, увеличава се и делът на събитията при автомобилно застраховане. Хората искат да пътуват, което води до ръст и при застраховките „Помощ при пътуване“.

Застраховките вероятно ще са един от продуктите, които ще са „потърпевши“ от понижаването на потребление в резултат на икономическите трудности и високата инфлация. Все пак хората трябва да се замислят дали застраховките са първото нещо, от което трябва да се откажат в период на финансови трудности. Настъпването на неблагоприятно събитие може да се отрази в личен план много по-тежко именно в период на криза. Затова Ангелов посъветва при преглед на семейния бюджет  да не се пристъпва първо към отказ от застраховки, а да се помисли за други варианти на ограничаване на разходите

По отношение на инвестиционните застрахователни инструменти, Ангелов е категоричен, че те са добър хедж срещу инфлацията, тъй като се управляват от професионални фондови мениджъри.

Бизнесът е наясно, че финансовата култура и потреблението на финансови инструменти е на доста ниско ниво у нас. Именно затова се предлагат опции с активно управление, при които застраховката има динамично поддържан фонд зад себе си. В момент на криза професионални мениджъри управляват активите във фонда и се грижат за спестяванията ни, те имат експертизата и успяват да намалят негативния ефект от волатилните пазари. При добро управление печалбите дори могат да надхвърлят инфлацията“, казва той.

В България обаче търсенето на застрахователни продукти извън задължителните е слабо в сравнение с други страни в Европа, особено в сектори като земеделието. Традиционно ниското застрахователно покритие по тази линия може да се дължи и на това, че стопаните, особено по-крупните, предпочитат сами да си носят риска от настъпване на неблагоприятни събития. По принцип логиката би трябвало да е обратна – не е нужно бизнеса да поема рисковете, когато може да ги прехвърли на някой друг, на застраховател, е съветът на Веселен Ангелов.

Ние в България узряваме последни за повечето ползи от даден продукт. Много е важна комуникацията, популяризирането на застрахователните продукти и ползите от тях, информирането на населението. Проблем е, че много малко хора четат условията по застраховките, които сключват, а това може да доведе до разочарование, примерно в случай на завеждане на претенция по събитие, което не е било покрито по тяхната полица.“, смята Ангелов.

Той коментира и започналата работа по промени в Кодекса за застраховане, като посочи, че част от тях ще са свързани с дигитализацията. Целта би трябвало да е законовите промени да улеснят потребителя, да осигурят по-лесен достъп до информация и услуги.

Акцент в разговора в студиото бяха и юбилейните годишнини на АБЗ – 140 застраховане в България и 30 години от създаването на АБЗ – като Веселин Ангелов обясни, че предстоят още интересни събития по този повод, организирани от АБЗ.

 „140 години развитие на индустрията не са малко, а интересното е, че е имало периоди в България, когато застрахователното проникване е било по-високо от сега, т.е. нашите предци са се застраховали повече. Интересното е, че почти всеки дом е бил застрахован по имущество, а животозастраховането е било на почит.“ – посочи Ангелов. Той добави, че членовете на АБЗ, въпреки че са конкуренти на пазара, са обединени за постигане на общи цели, сред които е и каузата за по-висока застрахователна информираност.