В интервю за в. „Телеграф“ от 7.11.2025 председателят на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) Николай Станчев очерта тенденциите в развитието на застрахователния сектор и коментира актуални теми като прилагането на системата „бонус-малус“ и нормативните промени, свързани с електрическите тротинетки.
Устойчиво развитие и положителни тенденции на застрахователния пазар
Застрахователният пазар в България продължава да расте с устойчив темп при запазване на структурата си, посочи в интервюто Николай Станчев. Автомобилното застраховане остава водещо, с дял над 70% от общото застраховане. Премиите по „Каско“ продължават да нарастват с темп около 16% през първото тримесечие на годината, основно под влияние на външни фактори като повишението в цените на резервните части и сервизните услуги.
Секторът на имуществените застраховки се развива с умерено темпо, докато здравното застраховане продължава да бъде най-динамичният сегмент, отчитайки ръст от 21% за първото тримесечие на 2025 г. спрямо същия период на 2024 г. Основен двигател на това развитие е нарастващата медицинска инфлация през последните години. Цените на медицинските услуги растат с двуцифрени стойности, което логично води до увеличение и на обезщетенията, които застрахователите изплащат, посочи Станчев.
Животозастраховането също бележи стабилен ръст от 11% за първото тримесечие, като макар и с ниско проникване, тази линия има голям потенциал за развитие. При земеделските застраховки тенденцията е още по-ясна – през 2025 г. пазарът отчита значително нарастване, основно благодарение на новата схема за финансиране чрез Държавен фонд „Земеделие“, която покрива 70% от премията. „До миналата година съфинансирането беше в диапазона 30–40% в зависимост от културата, но сега повишената подкрепа от държавата предизвика голям интерес към този вид застраховка“, уточни председателят на АБЗ.
Пазарът на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ запазва устойчивост и стабилност през последните години. След известни колебания преди 2022 г., в момента се наблюдава баланс, като въпреки повишените разходи за резервни части, сервизни услуги и общата инфлационна среда, ценовите нива остават устойчиви. Това се дължи най-вече на силната конкуренция между застрахователите и големия обем на пазара, който формира над 40% от премийния приход в общото застраховане. Компаниите внимателно отчитат всички икономически и пазарни фактори при формиране на цените.
Нов етап за „бонус-малус“ и достъп на застрахователите до пълна история на щетите на моторните превозни средства
Николай Станчев поясни, че и досега повечето застрахователи са прилагали собствени бонус-малус механизми при определяне на условията по застраховката. Новото с последните промени в Кодекса за застраховането е, че занапред няма да се използват само данните, с които разполага отделната компания, а информация за щетите на автомобилите от целия пазар. Така застрахователите ще имат достъп до пълната история на щетите за всеки автомобил чрез регистъра на Гаранционния фонд. „Със сигурност това е един по-справедлив метод за определяне на цената. По този начин ние по-коректно можем да определим рисковия профил на съответния водач. И смятам, че е по-справедливо тези водачи, които са предизвикали ПТП, да плащат по-висока цена на застраховката“, коментира Станчев.
Достъпът до информацията ще бъде осигурен след приемането от Комисията за финансов надзор на наредба, която ще регламентира реда и условията за свързаност между системите на Гаранционния фонд и застрахователите. След това компаниите ще могат да адаптират собствените си системи и да прилагат бонус-малус въз основа на данните от регистъра.
Всеки застраховател ще има право да използва собствена методология за прилагане на бонус-малус. Според Станчев процесът няма да отнеме много време, тъй като повечето компании вече имат разработени вътрешни методики, които ще бъдат адаптирани към новите данни.
Нови регулации и застраховането на електрическите тротинетки
По отношение на застраховането на електрическите тротинетки Николай Станчев подчерта, че темата е сложна и изисква допълнително изясняване, за което вече са водени разговори с отговорните институции. За да се създадат реални предпоставки за сключване на застраховка, е необходимо въвеждането на единен и ефективен режим за регистрация, който да позволява индивидуална идентификация на всяка тротинетка като обект на застраховка.
В момента Законът за движение по пътищата съдържа само една препратка към Кодекса за застраховането, като предвижда възможност за сключване на застраховка „Гражданска отговорност на автомобилистите“ и за тротинетките. На практика обаче тази застраховка е създадена за моторни превозни средства и се подчинява на много по-строги изисквания, които не са приложими за тротинетките.
Николай Станчев отбеляза, че предвидената в закона възможност всяка община да организира собствена регистрация на тротинетките не е ефективен подход. „По-логично е да има единна или централизирана система, в която всяка тротинетка да получава регистрационен номер. Само така може да се осигури идентификация и проследимост на застрахователното покритие“, уточни председателят на АБЗ. По отношение на контрола върху наличието на застраховка Станчев посочи, че това е съществен въпрос, който предстои да бъде допълнително изяснен от компетентните институции, така че бъдещият режим да се прилага ефективно на практика.
Виж цялото интервю в "Телеграф"!
