Нина Колчакова, генерален секретар на АБЗ, за БНР-Хоризонт: „Не избирайте най-евтината застраховка, а тази, която отговаря на имота и нуждите ви от защита“

„Не избирайте най-евтината застраховка, а тази, която отговаря на характеристиките на имота и търсената от вас степен на защита“ – това посъветва от ефира на БНР-Хоризонт Нина Колчакова, генерален секретар на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ), в интервю за предаването „Хоризонт до обед“ на БНР-Хоризонт на 7 октомври 2025 г. 

Повод за разговора беше бедствието в курортното селище „Елените“, където предстои оценка на щетите и възстановяване след голямото наводнение. Ситуацията за пореден път постави въпроса за културата на застраховане на имотите у нас.

Нина Колчакова обясни какво трябва да направят собствениците на застраховани имоти от зоната на наводненията по Южното Черноморие:
„Първо трябва да се обадят на застрахователя си. Във всеки застрахователен договор е описано какво трябва да направи застрахованият, когато се случи рисково събитие. Ако договорът не им е под ръка – не трябва да се притесняват. В документа са посочени сроковете за уведомяване и предявяване на претенция, но при масови бедствия застрахователите проявяват разбиране, дори ако срокът бъде пропуснат. Никой няма да откаже разглеждане на претенцията.“

Когато достъпът до домовете е възстановен, трябва да се направи оглед и да се подаде претенция. За по-дребни щети това може да стане без посещение на експерт, но в случая с „Елените“ щетите вероятно ще бъдат значителни.
„Със сигурност застрахователят ще извърши оглед, когато това е възможно. При масови събития може да има забавяне, тъй като не достигат вещи лица, но всички ще бъдат обслужени. След определяне на обезщетението, то се превежда в 14-дневен срок по банковата сметка на клиента,“ поясни Колчакова.

Предвид честите природни бедствия и нарастващите щети, Нина Колчакова отбеляза с тревога, че за разлика от световната тенденция за повишаване на застрахователното покритие, у нас интересът остава слаб. След всяко бедствие има краткотрайно засилване на активността, което бързо затихва.
„Причините са различни – от народопсихологията до недоверието към застрахователите,“ посочи тя и добави: „Продължава да битува вярването, че застрахователите не плащат, а всъщност те са единствените, които го правят.“

Колчакова напомни, че държавата може да осигури само временна социална помощ, но реално обезщетение за загуби се получава единствено при наличие на застраховка. Всяка стандартна полица покрива природни бедствия и пожар, но други рискове – като земетресение, кражба, грабеж и вандализъм – трябва да бъдат изрично включени по желание на клиента.

Тя акцентира и върху правилния избор на застрахователна сума:
„Не винаги полицата е за стойността на имуществото. Често хората избират най-евтината оферта, без да осъзнават, че това означава по-ниско обезщетение. Важно е да се проверят всички покрития и да се уверим, че те отговарят на реалната стойност на имота и на очакванията при настъпване на събитие.“

Начало