Въвеждането на еврото няма и няма как да повлияе само по себе си на цените на застраховките. В продължение на една година цената ще бъде обозначавана в лева и евро, а след това само в евро. Всички застрахователни дружества са приели и публикували на сайтовете си правила, свързани с този процес – те ще третират коректно клиентите си и по никакъв начин няма да променят цените заради смяната на валутата. Това обясни в генералният секретар на АБЗ Нина Колчакова в предаването "България сутрин" на Bulgaria ON AIR, излъчено на 23 май 2025 г.
Тя уточни, че цените на полиците се влияят от съвсем различни фактори – какъв е рискът, който застрахователят поема и каква е застрахователната сума, т.е. потенциалният размер обезщетение би изплатил при събитие.
Зачестяващи бедствия, но слаба застрахователна защита
"България е страната с най-евтини имуществени застраховки в цяла Европа. Всяко домакинство може да си позволи да си застрахова покрива над главата. Най-евтините започват от 50 лв. , но те предлагат и по-малка защита, например ще е достатъчно за дребни щети, но не и за възстановяване след погиване на имота. Застраховките, които са по 200-300 лв. предлагат много по-пълноценна защита и покриват рискове като земетресение, кражба и т.н. Това е цена за годишна застраховка на дома и е значително по-ниска от Каско на автомобила. Но за разлика от жилищата, 20-30% от колите са с доброволната Каско“, каза Колчакова..
Все пак се отчита позитивно развитие по отношение на потреблението на имотни полици, макар и да се случва с много бавни темпове. Вероятно това се дължи на зачестяващите природни бедствия, на които сме свидетели през последните години. "През пролетта и есента хората виждат цели населени места, които са пометени - дали ще е от пороен дъжд, дали ще е от преливане на река, градушка. Урагани и тайфуни, които не са обичайни са нашите ширини, също се наблюдават“ коментира Колчакова.
Загубите, които се понасят би трябвало да се покриват от застрахователите, защото това е функцията им. Но у нас едва около 10 от имотите са застраховани. Всички останали загуби си се поемат от домакинствата, бизнеса, държавата, общините. Въпреки законовото задължение публичната собственост често или не се застрахова, или е застрахована с недостатъчно покритие, това са изводите от доклад на ИПИ, поръчан от АБЗ.
Расте нуждата от информираност и яснота при избора на полица
Много са причините хората да не застраховат имуществото, поясни Нина Колчакова. АБЗ ги изследва, включително и чрез проучвания, за да може да ги адресира проблемите и застраховането да започне да играе социалната роля, която има в другите държави.
Сред често изтъкваните причини да не се сключва застраховка за дома е, че хората разчитат на помощ от държавата. Това е много далече от реалността. „Виждаме как хората, които са загубили домовете си в природно бедствие, че все още нямат покрив над главата си, живеят във фургони. А застрахователят без забава ще плати сумата, за която хората са се застраховали. Тези, които са имали полици, са възстановили домовете си отдавна“, подчерта Колчакова. Друга причина, е че част от хората разчитат точно на тях да не им се случи нищо лошо – този „мит“ вече отшумява заради все по-често случващите се природни бедствия. Други митове са – „цените на застраховките са високи“, „застрахователите не плащат“ – и те се адресират активно от АБЗ с обучителни и информационни кампании.
Неудовлетворението на потребителите идва от несбъдване на техните очаквания. А несбъдването на очакванията идва от това, че хората не познават условията по полицата, която са купили или тя не отговаря на техните реални нужди“, подчерта Нина Колчакова.
АБЗ подпомага потребителите с практични насоки
Застрахователите плащат обезщетения съобразно с условията по конкретната полица. Много малък е делът на отказ за изплащане на обезщетения – около 5% от всички претенции. Почти единствената причина, е че е заведена за риск, който не е покрит по полицата – например при пожар в дома са изгорели уредите в дома, но за тях няма как да бъде платено обезщетение, ако застраховката е само за недвижимото имущество. Друга причина за неудовлетворение може да е, че размерът на изплатеното обезщетение не отговаря на очакванията на съответния клиент. В това отношение също става въпрос за условията по застраховката. Съветът е при избор на застраховка хората внимателно да проверят не само кои рискове са покрити, но и какви са лимитите, т.е. максималната сума на обезщетение, по всеки от тях. Важно е при избор на застраховка хората да се интересуват от условията, задават спокойно въпросите си. В помощ на потребителите АБЗ публикува нов информационен материал „3 въпроса при избор на застраховка за дома“.
"За да бъдете удовлетворени от вашата застраховка, трябва да сте сключили застраховка, която отговаря на нуждите ви и с чиито условия са напълно запознати. Не се водете единствено по цената, по правило най-евтините застраховки са с най-ниска степен на защита“, посъветва генералният секретар на Асоциацията на българските застрахователи.